بپاس ارج نهادن به خدمات روحانیت معظم و برای گرامیداشت حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد کاظم بیگدلی نجفی دزفولی شرح مختصری از زندگی آن حضرت جهت بهرمندی علاقمندان به مقام والای روحانیت تقدیم می گردد.

امید است موجبات شادی روح آن بزرگوار و تسلّی خاطر بازماندگانش فراهم گردد.

آسمان تابناک اسلام را ستارگانی است بس درخشان و فروزنده، این اختران فروزان همواره با نور روشنی خود تیره راه جهل و گمراهی را به نور ایمان و علم و فقها هست و اجتهاد برای جامعه چون روز منور ساخته اند. این فرزندان اسلام و این تربیت یافتگان دانشگاه الهی با نیروی اندیشه و بیان خود در ترویج و تبلیغ فرامین الهی و تفسیر قرآن و احکام انسان ساز پیامبر اسلام حضرت محمد صل الله علیه واله و سلم    و ائمه معصومین علیه السلام سعی بلیغ داشته و به درستی که دانشمندان دین و مذهب را وارثان انبیاء خوانده اند که به فرموده ی پیامبر اسلام در آنجائیکه می فرماید: علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل بل هم افضل ـ آری مقام دانشمندان دین محمدی در مرتبه ای است که مقام آنها از پیامبران بنی اسرائیل نیز والاتر است.

حضرت آیت الله العظمی حاج آقاشیخ محمد کاظم بیگدلی نجفی در سال 1328 ه ق. در شهرستان دزفول در دودمانی که همه ی افراد آن اهل علم و عمل و پارسایی و متخلق به اخلاق حسنه دارای سجایای مرضیه و ملکاتی فاضله بوده و هستند، پا به عرصة وجود نهاد. پدر فقیه سعید حضرت آیت الله العظمی آقاشیخ محمدمهدی  رضی الله عنه  از اجله علماء و مجتهدین بنام خوزستان و دزفول بوده که در تربیت و تعلیم فرزندان برومندش تلاشی پیگیر داشته اند ـ ایشان ادبیات عرب را نزد استادی مجتهد و فقیه ادیب مرحوم علامه آیت الله شیخ محمد علی معزی و علوم تفسیر قرآن را نزد استادی بزرگ و پارسایی مجتهد بنام مرحوم آیت الله سید عبدالمهدی داعی به پایان رساند و تمام دروس سطح و خارج فقه و اصول را نزد والد ماجدش و آیت الله العظمی آقاشیخ محمد رضا معزی که خود یکی از اجلة علماء و مجتهدین شهر دارالمؤمنین دزفول بود به پایان رساند ـ سپس برای تکمیل دورة خارج فقه و اصول  به شهر مقدس قم مشرف شدند و از محضر درس آیت الله العظمی آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری(مؤسس حوزة علمیة  قم) مستفیض شدند پس از رحلت آیت الله حائری برای ادامه و تکمیل دروس از محضر پر فیض آیت الله العظمی بروجردی ابتدا در شهر بروجرد و بعداً در شهر قم تلمذ فرمودند و سال 1350 ه ق در سن بیست و یک سالگی به درجة اجتهاد نائل آمدند و موفق به کسب اجازة  اجتهاد از آیات عظام آقای شیخ محمد مهدی بیگدلی(والد ماجدشان) و آقای شیخ محمد رضا معزی و حاج شیخ عبدالکریم حائری و حاج آقا سید حسین بروجردی(ره) اسرار هم شدند.

حضرت آیت الله العظمی بیگدلی نجفی توانستند در طول عمر پر برکت خود فرزندانی مؤثر به جامعة اسلامی تحویل دهند که اغلب آنها در شغل مقدس معلّمی به تدریس آینده سازان جامعة اسلامی مشغول خدمت می باشند و یکی دیگر از فرزندان معظم له جناب استاد آقای شیخ محمد مهدی بیگدلی می باشند که ایشان پس از طی دورة مقدمات و سطح در شهر مقدس قم، به دزفول برگشتند و مدّت چندسال در درس خارج والدشان شرکت داشتند و در نهایت موفق به اخذ اجازه از والد معظم خود و چند تن دیگر از مراجع شدند و تألیفات ایشان کتابهای صومیه و مصباح صراط العباد می باشند.

حضرت آیت الله العظمی حاج آقا شیخ محمد کاظم بیگدلی بعداز فوت والد مکرمشان به اصرارمردم متدین دزفول رسالة عملیه ای بنام هدایه چاپ کردند ـ بعد از آن رسالة  مختصرالاحکام را تألیف نمودند و در سال 1350 شمسی رسالة  مجمع المسائل را که در واقع حاشیه ای بر عروه الوثقی می باشند منتشر کردند ـ بعد رسالة  مناسک حج را برای راهنمائی حجاج بیت الله نوشتند ـ و دیگر تألیفات معظم له: کتابهای مسنونات الشریعه و البحث فی علم الاجمالی و بالاخره در سال 1370 ه ش. رسالة  مفصلی در احکام بنام صراط العباد را به رشتة  تحریر در آوردند. و سرانجام بعد از سالها خدمت به مردم متدیّن دزفول در ساعت دو بامداد چهارشنبه 30 /8 /1375  در سن هشتاد و نه سالگی به دیدار معبود شتافت و روح پر فتوحش به ملکوت اعلی پیوست. روحش شاد و قرین رحمت باد.